keskiviikko 5. lokakuuta 2016

MITEN ARVIOIDA KIELEN TASO?

Halusin kirjoittaa vähän tästä aiheesta, koska itsellä on nyt loppunut englannin kielen ylioppilas kokeen. Mitä mieltä mä olen lukion englannista tai entäs ylppäreistä?

Pakko sanoo tähän alkuun. Oon aina ollut kielten ymmärtämisessä ja puhetilanteissa paljon parempi kuin esimerkiksi kieliopissa ja todella hankalissa sanastoissa. Yläasteella sain aina ysejä englannista ja se oli aika helppoa. Tosin taso oli todella helppoa nyt kun mietin sitä. Alotin lukiossa pitkän englannin koska olin opiskellut englantia jo 3. luokalta alkaen. Eka kurssi oli vielä vähän pohjustusta  lukio-opintoihin, mutta heti seuraavissa kursseissa huomasin, että nyt pitää tehdä lisää töitä.
Miten mulla sitten suju kurssit? Ihan hyvin, nyt tietenkin ajattelee, että olisin voinut tehdä lisää töitä. Mutta niin varmasti ajattelee melkein jokainen. Jos jotain pitää sanoa niin lukiossa kaikki on tosi erilaista. Oletetaan, että kaikki vanha kielioppi osataan melko hyvin. Eteneminen on nopeaa, joten jos tuntuu, että tippuu pois kärryiltä kannattaa heti kysyä. Sanasto on laajaa ja melko "turhaa" välillä. Kuitenkin ylppäreissä voidaan välillä kysyä tätä oudompaa sanastoa. Lue kappaleet kotona hyvin ja tee se työ mitä itse tarvit. Itse opin todella nopeasti uudet sanat joten se oli ehkä helpoin osio.
Entäs ne ylppärit? No.. Ensinhän on aina kuunteluosuus. Se oli ensimmäinen oikea yo-koe minkä tein. Tottakai jännitti, mun mielestä kuuntelu oli todella selkeä mutta vastausvaihtoehdoissa oli usea kohta jossa olin kahden vaiheilla. Kirjallinen koe meni mun mielestä todella hyvin, vaikka yleensä se on ollut hieman hankalempi. Oon niin ylpeä kun sain melkein kaikki oikein kieliopin ja sanaston monivalinnassa (!!). Yleensä ottaen oon todella tyytyväinen itseeni ja oon parantunut englannissa mun opiskeluaikana TODELLA paljon.
11
En oo ihan varma kuitenkaan onko ylioppilas kokeet oikea tapa testata kielen tasoa. Mulle on todella tärkeää, että pystyt kommunikoimaan eri kielellä, selviämään eri tilanteista ja saamaan ystäviä. Tätä kaikkea oon saanut EF:n avulla! Viis siitä minkä arvosanan saan koska tiedän että pärjään melkeinpä jokaisessa tilanteessa englannin kielellä. Älkää stressatko kirjoituksista, kun itse tunnette että olette hyviä kielessä se riittää! 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti